ALI KAHKESHAN

ایجاد مزیت رقابتی کلید موفقیت در فروش

مهم ترین عامل در فروش موفق ایجاد مزیت رقابتی است. برای موفقیت در فروش باید مشتریان را متقاعد کنید که محصولات شما برتر و مطلوب تر از محصولات رقبا است.

تمایز ، کلید موفقیت در فروش است.

ایجاد مزیت رقابتی

در حال حاضر مزیت رقابتی‌تان چیست؟ چه چیزی باعث میشود محصول شما در ذهن مشتری برتر از هر محصول مشابه دیگری باشد؟

حوزه برتری شما

حوزه برتری شما چیست؟ محصول یا خدمت شما چه چیزی به مشتری ارایه میدهد که آن را از همه جهات مطلوب ترین گزینه میکند؟

مزیت رقابتی ارایه شده توسط محصول ، خدمت یا شرکت شما ، قلب همه تلاش های بازاریابی و فروش ، دلیل بقا و موفقیت تان در بازار رقابتی و کلید موفقیت شما است.

اگر مزیت رقابتی ندارید، هرچه زودتر دست به کار شوید و یکی بسازید.

ارزش افزوده منحصر به فرد

مایکل پورتر ، کارشناس هاروارد در حوزه مزیت رقابتی معتقد است که باید ارزش افزوده منحضر به فردی برای مشتریان داشته باشید.

لازم نیست از همه رقبا برتر باشید، فقط باید محصولی ویژه ، متفاوت و ارزشمند به مشتریان خاص مورد نظرتان ارایه دهید.

برای پیشرفت در بازار رقابتی، محصولتان باید حداقل در چهار حوزه متفاوت و برتر باشد :

۱ – کیفیت بهتر

کیفیت توسط مشتریان تعریف می‌شود. مشتری شما چه تعریفی از کیفیت دارد؟

۲ – سریع تر و نتایج بهتر

محصول یا خدمت شما از چه طریق نتایجی سریع تر از محصولات رقبا ارایه می‌دهد؟چرا از نظر مالی و شخصی برای مشتری توجیه دارد؟

اینکه محصول یا خدمت شما نتایج . منافعی را سریع تر از رقیا ارایه می‌دهد ، چه تغییری در زندگی و کار مشتری ایجاد میکند ؟

۳ _ ارزانتر

محصول شما میتواند از نظر قیمت و از نظر هزینه دراز مدت مالکیت، ارزانتر از محصولات رقبا باشد. اگر ارزانتر باشد چه مفهومی برای مشتری دارد و چرا خرید با قیمت کمتر از شما به جای خرید با قیمت بالاتر از رقبا به نفع مشتری است ؟

۴ _ ساده تر یا مناسب تر

مشتریان تنبل هستند و همیشه محصول یا خدمتی را ترجیح می‌دهند که استفاده از آن راحت تر باشد.

استفاده از محصول یا خدمت شما از کدان جهات راحت تر است ؟ چرا راحت تر است؟ از چه نظر راحت تر است؟

نقاط قوت خود را به حداکثر برسانید

تمام موفقیت فروش به توانایی شما برای متمایز کردن محصول یا خدمتتان از محصولات رقبا و تبدیل آن به گزینه‌ای مطلوب تر بستگی دارد.

صادقانه بگویید که محصولات و خدمات رقبا از چه جهاتی برتر از شما است؟ چکونه میتوانید مزایای رقبا را تقلید کنید؟

اغلت محصولات و خدمات مشابه هستند:

مثل رستوران هایی که غذای مشابه ارایه میدهند. در این حالت، روش ایجاد تمایز ارایه خدمات بهتر، گرمتر و دوستانه تر به مشتریان است.

گاهی همه انچه برای جذب مشتری لازم دارید این است که در یک حوزه خاص و مهم از نظر او، برتر باشید.